حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

نغمه

1403-03-13 10:41:52

category image: حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

ستون‌ها در سازه‌های ساختمانی نقش کلیدی در استوار ماندن آنها دارند؛ ازآنجاکه انتقال بار سقف و طبقات به‌وسیله ستون به زمین یا فونداسیون منتقل می‌شود می‌توان گفت که عامل استحکام ساختمان‌ها هستند. جایگاه ستون در هر بنا مانند نقش استخوان در بدن است حتی اگر یک ستون درست و اصولی جای‌گذاری نشده باشد ممکن است باعث ریزش تمام سازه شود که این بیانگر نقش محوری ستون‌ها در حفظ استحکام ساختمان است.

با توجه به اهمیت ستون در ساختار ساختمان‌ها، طراحی و ساخت آن هم اهمیت پیدا می‌کند. عامل اصلی مقاومت یک ستون، میلگردهای به‌کاررفته در آن است. نوع میلگردها باید به‌گونه‌ای باشند که بتوانند در برابر بارمحوری و خمش سبب استحکام ستون باشند. نقش میلگرد، ما را وادار می‌کند تا درباره استانداردهای لازم در مورد آنها مانند حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون بیشتر بدانیم، پس با ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

کاربرد میلگرد در ساخت‌وسازها

با توجه به اینکه صنعت ساختمان‌سازی به سمت چندطبقه سازی می‌رود، اجرای فونداسیون اصولی به جهت حفظ استحکام برای ساختمان‌ها ضروری است زیرا باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود. استفاده از میلگرد در کنار بتن دلایل متعددی دارد برای نمونه ویژگی­های فولاد دارد، آن را به بهترین گزینه برای استفاده در بتن تبدیل کرده است.

استعلام قیمت میلگرد بصورت آنلاین در وبسایت آسن 

 

از میلگرد برای درون بتن استفاده می‌کنیم چون بتن به‌تنهایی تاب مقاومت در برابر فشار کششی را ندارد و به‌سرعت خرد می‌شود البته این در حالی است که بتن هم استحکام فشار بالایی دارد اما به‌اندازه میلگرد فولادی نمی‌تواند در برای فشار کششی مقاومت کند. با توجه به این نکته قرارگرفتن فولاد در درون بتن می‌تواند این نقص را پوشش دهد و باعث ارتقاء سازه در برابر فشار بارهای بالادستی شود.

یکی دیگر از دلایل استفاده از میلگرد درون ستون بتنی این است که فولاد و بتن ضریب انبساط حرارتی بسیار نزدیکی دارند که به این سبب در برابر تغییر دما به یک اندازه منبسط یا منقبض می‌شوند. از جمله علل دیگری که فولاد را به انتخاب مناسبی برای بتن تبدیل می‌کند، میزان چسبندگی مناسب بین میلگرد و بتن است که هیچ لغزشی بین آنها باقی نمی‌گذارد.

حداقل و حداکثر میلگرد در بتن

در طراحی و ساخت سازه‌های بتنی مانند ستون‌ها و تیرهای بتنی، تعداد و شکل قرار دهی میلگردها مهم است و حداقل و حداکثر تعداد میلگرد بر استحکام و هزینه‌های صرف شده تأثیر می‌گذاردبا توجه به وظابف میلگرد در ساختمان، رعایت حداقل تعداد میلگرد در ستون از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد. اگر این حداقل تعداد لحاظ نشود قطعاً ساز در برابر فشار دچار شکست می‌شود.

استاندارد استفاده از فولاد و بتن به ما می‌گوید لزوما استفاده زیاد از میلگرد نه‌تنها نمی تواند باعث افزایش استحکام بنا شود بلکه موجب کم‌شدن مقاومت آن می‌شود؛ سؤالی که مطرح می‌شود این است که چگونه به‌کارگیری فولاد، بیش از حداکثر تعداد میلگرد در ستون، خطر ریزش سازه را افزایش می‌دهد؟ علت این معلول چندان عجیب نیست زیرا استفاده بیش از حد میلگرد به معنای کاهش میزان بتن به کار رفته است که همین مسئله می تواند عاملی بر کاهش استحکام ساختمان در برابر نیروهای فشاری باشد.

آن چه که با رعایت حداقل و حداکثر تعداد میلگرد، می‌خواهیم به دست بیاوریم رعایت حد متعادل و توازن بین بتن و فولاد است. وجود آرماتور بیش از حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون، علاوه بر اینکه هزینه نهایی ساخت را افزایش می‌دهد یک سازه غیراستاندارد به ما تحویل می‌دهد که جان ساکنان را در به خطر می‌اندازد.

ویژگی‌های میلگرد مناسب در هر ستون

برای اینکه یک سازه باکیفیت و ایمن ساخته شود، رعایت استانداردهای ساخت‌وساز الزامی است؛ از جمله این قواعد، استاندارد تولید هوشمند و نظام‌مند میلگردها است. از انجا که میلکرد از عوامل مهم حفظ امنیت و استقامت ساختمان است اجرای دستورات مقرر شده در مورد آن حساسیت بیشتری دارد. به همین دلیل شاخص­های خاصی برای میلگرد تعیین شده تا به مستحکم سازی سازه‌ها کمک شود. در ادامه این ویژگی­ها بررسی می­کنیم:

شکل مطلوب میلگرد: ظاهر میلگردها دو حالت کلی ساده و آج‌دار دارد؛ فرم ساده آن سطح صافی دارد و عموماً در ساخت‌وساز ساختمان کاربرد ندارد ولی مدل آج‌دار آن در صنعت ساختمان استفاده می‌شود.

ترکیب شیمیایی ساخت: مواد اولیه‌ای که در ساخت میلگرد به کار می‌روند باید از حداقل‌های خاصی برخوردار باشند. عموم میلگردها از ترکیب کربن، منگنز، فسفر، سیلیسیم، گوگرد و نیتروژن ساخته می‌شوند که میزان سه مورد اول باعث تفاوت بین انواع میلگرد می‌شود.

انواع فرم هندسی میلگرد: ویژگی‌های هندسی میلگرد به‌طورکلی شامل سطح مقطع، طول و وزن آن می‌شود. شکل سطح مقطع میلگردها از تنوع زیادی برخوردار است و هر کدام از آنها در نوعی از سازه‌ها کاربرد دارد.

کیفیت مکانیکی: قدرت میکانیکی آرماتور به میزان تحمل و تاب‌آوری آن در برابر فشار برمی‌گردد. یک میلگرد استاندارد باید دارای یک حداقلی از استحکام کششی و استحکام تسلیم باشد.

حداقل سایز میلگرد ستون

سایز میلگردها به نوع آنها بستگی دارد. میزان قطر میلگرد به‌اندازه حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون، اهمیت دارد پس باید با مشخصات مربوط به سایز میلگرد آشنا شوید تا در تشخیص سایز مناسب آن اشتباهی رخ ندهد. به طور معمول، میلگردهای نوع خاموت 8 میلیمتر و میلگرد پیچشی ١٠ میلی متر قطر دارند. همچنین برای سطح مقطع های دایره ای و چند ضلعی به میلگردهایی نیاز داریم که حداقل قطر آنها 12 میلیمتر باشد. برای سطح مقطع های مربع و مستطیل بیشترین حداقل سایز را نیاز داریم که قطر آنها 14 میلی متر است.

تعداد میلگردهای خاموت در ستون

میلگردهای طولی که برای ساخت ستون‌ها به کار می‌روند نیاز دارند تا توسط نوعی دیگر از میلگردها با عنوان خاموت پیچیده شوند به عبارتی خاموت‌ها سازه آرماتور را نگه می‌دارند. کاری که میلگرد خاموت انجام می‌دهد در واقع جلوگیری از کمانش بین میلگردهای طولی است؛ با بستن میلگردهای خاموت به‌دور میلگردهای اصلی آرماتور از کمانش آنها جلوگیری می‌کنند.

در استفاده از میلگردهای خاموت محدودیت خاصی وجود ندارد اما برای محاسبه تعداد موردنیاز باید به یاد داشته باشید که این میلگردها برای دورتادور ستون هستند. بعضی نکات اساسی در مورد تعداد میلگردهای خاموت در زیر قابل‌مشاهده است:

  • حداقل قطر خاموت باید 8 میلیمتر باشد.
  • برای ساخت یک سازه مستحکم، ضروری است که خاموت‌ها 20 سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • برای اتصال خاموت به میلگرد طولی باید از سیم آرماتور استفاده شود.
  • برای یک سازه مقاوم حتماً لازم است تا از تعداد کافی میلگرد خاموت استفاده شود، تعداد میلگردهای خاموت در ستون به حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون بستگی دارد.

 

جمع‌بندی

برای ساخت هر پروژه ساختمانی به مقدار زیادی میلگرد در بخش‌های مختلفی مانند ستون‌ها و فونداسیون نیاز است. یک ساختمان مستحکم به‌وسیله ستون‌های توانمند می‌تواند استوار بماند که عامل استحکام ستون، به‌کار بردن تعداد استاندارد میلگردها به‌عنوان جزء اصلی آن است. در ساختمان‌های چندطبقه با توجه به اینکه حجم مصالح بیشتر از دیگر سازه‌ها است، باید از تعداد بیشتر میلگرد استفاده کرد تا ساختمان دچار شکست نشود.

حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون، مسئله مهمی است که با رعایت استانداردهای ساخت‌وساز حاصل می‌شود. با پیاده‌سازی قواعد استاندارد نه‌تنها یک ساختمان مستحکم به دست می‌آید بلکه قطعاً از هزینه‌های اضافی هم جلوگیری می‌شود.

 

سؤالات متداول

 

1-    چه تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان یک‌ طبقه نیاز است؟

برای ساختمان یک‌ طبقه تنها با 8 میلگرد میتوان سازه ای ایمن و استاندارد ساخت.

 

2-    محاسبه طول خاموت ستون چگونه است؟

این مسئله تابع طول ستون و میلگردهای طولی به‌کاررفته در ساخت آن است.

 

3-    حداکثر فاصله میلگرد طولی ستون چقدر باید باشد؟

فاصله میلگردهای طولی به عنوان بخش اصلی سازه ستون، بسیار اهمیت دارد. فاصله میلگردهای طولی از یکدیگر نباید بیشتر از 40 میلی متر باشد.

 

آخرین خبرها

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58

علامت میلگرد آجدار در نقشه به چه معناست؟ | مجله آسن

1403-03-26 01:39:48

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

1403-03-24 01:00:34

معرفی انواع سقف در ساختمان و مزایا و معایب هر کدام | مجله آسن

1403-03-22 18:43:39

کوچکترین و بزرگترین سایز میلگرد

1403-03-22 00:16:26

فولاد کربن چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟ | مجله آسن

1403-03-21 12:38:27

محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

1403-03-19 13:43:46

نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

1403-03-17 14:20:50

تفاوت بین فولاد و چدن چیست؟ بررسی مشخصات هر کدام | مجله آسن

1403-03-17 00:46:59

حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

1403-03-13 10:41:52